آشنایی با اصول بازرسی کالای وارداتی

بازرسی کالای وارداتی در ترخیص کالا

در امر صادرات و واردات و ترخیص کالا وجود شرکت های بازرسی کالا در سطح تجارت بین المللی ضرورت میابد. در ایران شرکت های متنوع بازرسی کننده کالا وجود دارد که کار بازرسی کالا را انجام می دهند. 

در میان کالاهای وارداتی کالاهایی وجود دارند که دارای استاندارهای اجباری هستند که طبق تعرفه کالا و نظر سازمان استاندارد جهت ترخیص وارداتی شرایط بازرسی آنها اجباری است و خریدار وظیفه دارد شرکت بازرسی کننده را معرفی کند و هزینه بازرسی را به عهده گیرد.

در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص بازرسی کالای وارداتی در ترخیص کالا خواهیم داد.
هلدینگ بین المللی رویال نماد پارس، با همکاری متخصصان و کارشناسان مجرب و با تجربه در امر ترخیص کالا ، واردات کالا و صادرات کالا ، آماده ارائه خدمات و همکاری با شما در خصوص امور بازرگانی کالا هایتان میباشد.

بازرسی کالای وارداتی در ترخیص کالا 

این بازرسی شامل کلیه عملیاتی است که شرکت بازرسی کننده برای تعیین کیفیت و کمیت کالا انجام می دهد. شرکتهای بازرسی کننده باید صلاحیت فنی و علمی را داشته باشند و علاوه بر آن نیز باید رازدار و امانتدار باشند و از بازرسی کالا گزارش دقیق فنی ارائه بدهند، نیروی انسانی ماهر جهت بازرسی کالا داشته باشند. 

چگونگی زمان و مکان بازرسی کالا در اعتبارات اسنادی باید به طور شفاف و دقیق ذکر شده باشد، در صورت نبودن این الزامات کالا نمی تواند از گمرک ترخیص گردد.

کلیه مشخصاتی که برای بررسی از لحاظ کمیت و کیفیت و بسته بندی و … مورد نظر می باشد محدود به مواردی است که در سفارش بازرسی کالا آمده است و هر گونه تغییرات توسط شرکت های ترخیص باید در اسرع وقت به اطلاع شرکت بازرسی کالا برسد.

روند بازرسی کالای وارداتی 

خریدار باید حدود بازرسی را به اطلاع فروشنده یا سازنده کالا رسانیده و موافقت ایشان را برای انجام بازرسی جلب نماید. در صورت عدم موافقت فروشنده از این بابت هیچگونه مسئولیتی متوجه شرکت بازرسی نمی باشد. بازرسی کالا می تواند بر اساس حدود بازرسی تعیین شده در محل تولید، بسته بندی، انبار فروشنده، گمرک یا بندر مبداء، در گمرک یا بندر مقصد انجام شود.

  1. اقدامات ضروری ایمنی بازرسی کالا

  2. اقدامات ضروری برای ایمنی بازرس کالا توسط فروشنده به عمل خواهد آمد و هر گونه خطر به اطلاع شرکت بازرسی کالا خواهد رسید. هرگونه مدارک و اسناد مد نظر خریدار برای انجام بازرسی ( از جمله بروشور، نقشه، مشخصات فنی و غیره ) باید حداقل دو هفته قبل از انجام بازرسی کالا مستقیماً توسط خریدار یا نماینده وی به شرکت بازرسی کننده کالا تحویل گردد.

چنانچه اینگونه مدارک به موقع توسط خریدار تحویل شرکت بازرسی کننده کالا نشود، این مدارک ملاک انجام بازرسی قرار نگرفته و شرکت بازرسی مسئولیتی در برابر آن نخواهد داشت.

گواهینامه بازرسی چه زمانی تحویل می گردد

گواهینامه بازرسی کالا پس از صدور به ذینفع اعتبار اسنادی تحویل می گردد مگر آنکه نحوه دیگری در اعتبار اسنادی یا قرارداد خرید تعیین شده باشد. در صورت حساس بودن نوع بسته بندی، مشخصات شفاف و دقیق بسته بندی مورد قبول فروشنده باید در مدارک خرید ذکر گردد. در غیر اینصورت استانداردها و عرف جاری سازنده یا فروشنده ملاک انجام بازرسی کالا خواهد بود.

شرکت بازرسی کننده کالا و بازرسان آن دارای شخصیت مستقل بوده و خریدار، فروشنده، بانک و یا هر شخص حقیقی و حقوقی دیگر نمی توانند شرکت بازرسی کننده کالا را مگر به حکم قانونی در مورد صدور و یا عدم صدور گواهینامه منع یا مجبور نمایند.

شرکت بازرسی کالا موظف است کار بازرسی که به آن داده شده را با دقت و مهارت لازم انجام دهد. در صورت بروز هرگونه اختلاف، طرفین باید از طریق مذاکره نسبت به حل و فصل اختلاف فی‌ما‌بین اقدام کنند در غیر اینصورت مراجع قانونی در کشور باید رسیدگی نمایند.

بازرسی پیش از حمل کالا یا PSI

بازرسی پیش از حمل کالا یا PSI یکی از مرسوم ترین بازرسی های کالا به حساب می آید، در این روش کشور مقصد به وسیله شرکت های بازرسی کالا به عنوان شخص ثالث، کالای وارداتی را پیش از حمل مورد بازرسی قرار می دهند.

لیست شرکت های مورد تایید سازمان استاندارد جهت بازرسی کالای تاجران واردات کالا ارائه شده و دائما نیز به روزرسانی می شود.

بازرسی آن دسته از کالاهای وارداتی شامل استاندارد اجباری بر اساس روش های سازمان استاندارد صورت گرفته و گواهی COI مربوطه ارائه خواهد شد این اقدام یک گام اساسی در جهت ترخیص کالای استاندارد اجباری به حساب می آید، البته سازمان های بازرسی بین المللی از خدمات دیگری چون بازرسی کالا حین ساخت و بازرسی نظارت بر حمل و بارگیری کالا و نظارت بر تخلیه کالا (استریپ کالا و استافینگ کالا) نیز می شود.

شرکت های بازرسی کالا در جهت منافع تاجران و واردکنندگان کالا به بازرسی تعیین ارزش و تایید پروفرما و بررسی اصیل بودن فروشنده نیز می پردازند که این نوع بازرسی خود از دید بانک برای انجام عملیات اعتباری در حجم وسیع ضروری می باشد.

صادرات قانونی کالا

اگر قصد دارید بصورت هدفمند و قانونی به کار صادرات کالا بپردازید، به شما توصیه می شود تمامی مراحل را زیر نظر گمرک به انجام برسانید. گفتنی است صادرات پسته ، صادرات برنج، صادرات زعفران و صادرات خشکبار در نوع خود بسیار سود آور قلمداد می شود و هلدینگ بین المللی رویال نماد پارس در این حوزه پیشگام بوده و خدمات تخصصی ارائه می نماید.