تشریفات گمرکی صادرات فراورده های نفتی

تشریفات گمرکی صادرات فرآورده های نفتی

(با آخرین اصلاحات سال ۱۳۹۸)

غالب فراورده های خام نفتی و پتروشیمی و محصولات آنها در قسمت پنچم ، ششم و هفتم کتاب مقررات صادرات و واردات قابل طبقه بندی است. تشریفات گمرکی هم بر مبنای قانون امور گمرکی و مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق  کالا و ارز در خصوص قاچاق و عرضه خارج از شبکه فراورده های نفتی یارانه ای (مخصوصا بخشنامه ۹۸ سال ۹۶ موسومبه دستورالعمل سامان دهی مصوب هیئت وزیران ) می گیرد.

اظهار و همچین خروج محموله فراورده های نفتی از هر گمرکی امکان پذیر نمی باشد و صرفا محدود به گمرکات اختصاصی مشخص شده توسط گمرک ایران می باشد که در حال حاضر شامل  گمرگ جلفا ، بازرگان ، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون ، بندر امام ، شهید رجایی ، باشماق ، آستارا ، خسروی ، آبادان ، خرمشهر ، مهران ، بوشهر ، نوردوز ، سرخس ، نوردوز ، میرجاوه ، ماهیرود ، سمنان ، کرمانشاه ، اراک ، اصفهان ، یزد ، شیراز ، قم ، کاوه (ساوه) ، سهلان ، قزوین (صرفا برای شرکت های تولیدی استان و شرکت فومن شیمی گیلان) ،ارومیه (صرفا برای شرکت های تولیدی استان ) ، مشهد (صرفا برای خروج از سرخس و دوغارون) ، زاهدان ( صرفا به صورت ریلی برای خروح از میرجاوه) ، خارک (صرفا محصولات شرکت پتروشیمی خارک) ، مناطق آزاد و ویژه (صرفا برای واحدهای تولیدی مستقر در منطقه) ، میلک (صرفا به عنوان مرز خروج شرکت های خوش نام ومحموله های مظروفی) ، منطقه ویژه اقتصادی بیرجند می باشد. ضمن اینکه اظهار و خروج محموله های مذکور از بازارچه های مرزی و مناطق ویژه ممنوع می باشد(به استثنای شرکت های مستقر در داخل مناطق ویژه در نقاط مرزی).

اسناد مورد نیاز ( ضمن اسکن کامل آنها در EPL  ) برای اظهار نامه عبارت است از :

اسکن کامل کلیه اسناد در سامانه EPL و به علاوه تنظیم اظهارنامه فیزیکی در یک نسخه برای ارسال به کارگروه استاندارد (شامل صفحه اول اظهار ، پروانه کاربرد استاندارد یا کد استانداردسازی ،پروانه بهره برداری ، آنایز و فرمولاسیون)

ثبت کلیه معاملات و اسناد منشا صادر شده از بیستم خرداد ۱۳۹۶ به بعد (اعم از فاکتورهای پالایشگاهی و پتروشیمی مرجع و مواد اولیه وارداتی و یا تولیدی خود شرکت صادرکننده یا از دیگر تولیدی ها) در سامانه ثامن و اخذ کد رهگیری الزامی . ( در صورتی که قیمت اظهاری  فاکتور ۹۵ درصد قیمت فوب خلیج فارس باشد، باید این موضوع در فاکتور قید گردد. چنانچه عین کالای خریداری شده از شرکت مرجع صادر شود باید پنج درصد اختلافی به حساب وزارت نفت واریز تا اجازه صادرات داده شود ، اما اگر محصول خریداری شده به عنوان مواد اولیه در تولید محصول دیگری به کار رود و برای محصول تولید شده نیازی به پرداخت پنج درصد نیست . همچنین اگر کالا از بورس بین الملل خریداری شده باشد نیازی به پرداخت پنج درصد نیست). ضمن اینکه هرگونه واگذاری و جابجایی سهمیه ممنوع می باشد.

  •   CMR یا بارنامه صادره از شرکت تولید کننده مرجع (در خصوص شرکت نفت نسخه بایگانی مقصد)
  • تاییدیه سازمان مالیاتی مبنی بر فروش کالای صادراتی در پاسخ به مکاتبه گمرک و یا  اخذ تعهد چهار ماهه برای ارائه آن (درمواردی که کالا توسط شرکت بازرگانی خوشنام صادر می شود)
  • نامه خوشنامی شرکت صادر شده از طرف گمرک ایران (برای مشخص شدن نوع تضمین : تضمین یا سپرده بانکی یا تعهد محضری مبنی بر عدم وجود مواد یارانه ای )
  • صورتجلسه نمونه برداری کالا (با امضای نماینده استاندارد ، حراست ، ارزیاب ، شرکت نمونه بردار و صاحب کالا)

تعهد کلی و جزئی مبنی بر عدم وجود مغایرت و مواد نفتی یارانه ای توسط صاحبان مجاز حق امضای شرکت و محضری نمودن آن برای کالای موضوع اظهارنامه و پذیرش عواقب و مسئولیت احتمالی و همچنین برای کلیه محصولات صادراتی شرکت مطابق با پروانه بهره برداری

  • تقاضای حمل یکسره کالا ( ارزیابی در محل پذیرفته نمی شود)
  • لیست عدل بندی کالا
  • باسکول گمرک ، اصل باسکول شرکت تولیدکننده منشا و باسکول شرکت صادرکننده
  • کپی برابر اصل پروانه بهره برداری شرکت و پاسخ استعلام گمرک از سازمان صنعت معدن تجارت استان محل تولیدی ( برای مشخص کردن میزان تولید سالیانه و نوع کالا – با مهر واحد تولیدی)
  • وکالت نامه ، معرفی نامه نماینده ، روزنامه ثبت شرکت
نمونه گیری از کالا

نمونه گیری از کالا در حضور ارزیاب، نماینده حراست گمرک ، نماینده اداره استاندارد، نماینده و نماینده مدعی العموم (در صورت نیاز)  و توسط نماینده استاندارد صورت گرفته و پس از ارسال نمونه با آزمایشگاه ، پاسخ آن تحویل حراست گمرک شده و اظهارنامه و پاسخ آزمایشگاه جهت بررسی نهایی توسط حراست گمرک و به طور محرمانه به کارگروه فنی سازمان استاندارد ارسال می شود. نتایج آزمایشگاه با اسناد اظهارنامه صادراتی ، آنالیز و فاکتور ارائه شده در خصوص منشا مواد ، بررسی و مطابقت داده و در صورت عدم مشاهده مغایرت و مواد یارانه ای با اعلام وصول کالا پروانه تسویه می گردد.

در گذشته هنگام وجود مواد یارانه ای مطابق دستورالعمل ستاد در سال ۱۳۸۸ بر اساس ماده ۱۶ ( مطابقت اما وجود تا ده درصد مواد یارانه ای) و ماده ۱۷ ( عدم مطابقت و وجود مواد یارانه ای) به ترتیب با پرداخت مابه التفاوت قیمت یارانه ای و قیمت فوب خلیج فارس به حساب شرکت ملی نفت ایران  یا اعلام جرم قاچاق به میزان درصد اعلامی و مابه التفاوت قیمت یارانه ای و قیمت فوب خلیج فارس به حساب شرکت ملی نفت ایران عمل می شد.

از تیرماه ۱۳۹۶ ، به استناد ماده ۳۰ دستورالعمل ساماندهی (بخشنامه ۹۸ سال ۹۶) نحوه رسیدگی به جرائم با توجه به نظریه کارگروه به شرح زیر عمل می شود :

  • مطابقت ولی وجود درصدی مواد یارانه ای : با پرداخت مابه التفاوت مقدار اختلافی به قیمت بین المللی به حساب وزارت نفت
  • مغایرت با اظهار و وجود درصدی فراورده های یارانه ای : اعلام جرم قاچاق به میزان درصد اعلامی استاندارد
  • مغایرت با فرمولاسیون استاندارد سازی و وجود درصدی مواد یارانه ای : اعلام جرم قاچاق به میزان درصد اعلامی
  • فاقد مواد یارانه ای ولی مغایرت با فرمولاسیون استانداردسازی : ارائه فرمولاسیون مورد تایید جهت کسر اسناد

برای محموله هایی که برای دومین بار مغایر با کد استانداردسازی اعلام گردد اداره استاندارد موظف است کد استاندارد مذکور را لغو نماید

  • شرکت های متخلف بازرگانی بند ب و ج مشمول تعلیق تسهیلات این مصوبه و پرداخت دو برابر تضمین معادل قیمت بین المللی نفت گاز می باشند.

چنانچه شرکت های متخلف بازرگانی و تولیدی ظرف مدت یک هفته بدهی و جریمه های خود را پرداخت نکنند از فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد. در صورت وجود اعتراض پرداخت مبلغ اختلافی به صورت سپرده برای ادامه فعالیت الزامی است. در صورت درخواست کارگروه  مقداری از  نمونه شاهد به آزمایشگاه دیگری برای بررسی مجدد ارسال خواهد شد.

مرجع پذیرش اعتراض ، گمرک اجرایی محل اظهار و صرفا برای یک بار و به صورت کتبی و حداکثر ده روز پس از ابلاغ نتیجه استاندارد می باشد.

 تا قبل از تایید توسط کارگروه استاندارد اجازه خروج از گمرک مبدا را ندارد. صرفا در صورتی که صاحب کالا حاضر به پرداخت تضمین بانکی گردد قبل از رسیدن جوابیه کارگروه ، کالا می تواند از گمرک خارج گردد .

 میزان تضمین دریافتی هم به صورت زیر تعیین می گردد (بر مبنای قیمت بین المللی نفت سفید یا گازوئیل):

شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی که به عنوان مرجع رسمی تامین خوراک واحد های تولیدی از سوی گمرک ایران و ستاد معرفی شده اند بدون نیاز به مجوز خوشنامی صرفا با اخذ تعهد کتبی اما مشمول سایر تشریفات صادراتی بخشنامه ستاد ، شرکت های تولیدی خوشنام  هم صرفا با اخذ تعهد نامه رسمی

شرکت های بازرگانی خوشنام  تضمین به مقدار ارزش بین المللی نفت سفید یا گازوئیل

شرکت های تولیدی و بازرگانی غیر خوشنام ولی فاقد سوء سابقه دو برابر ارزش نفت سفید

شرکت های دارای سابقه تخلف سه برابر ارزش کالا

واحدهای تولیدی که اقدام به صادرات گریس ، روغن موتور، روغن دنده ، روغن هیدرولیک می نمایند در صورتی که کالا در ظروف پلمپ شده حداکثر ۲۲۰ لیتری  و با مارک واحد تولیدی و درج علامت استاندارد روی مظروف باشد نیازی به سپردن تضمین بانکی یا نامه خوشنامی ندارند البته مشمول ماده ۱۲ و ارسال به کارگروه می باشند.

البته نحوه اخذ تضمین و صدور مجوز خروج کالا هم در ماده ۲۵ دستورالعمل ساماندهی تیر ماه ۱۳۹۶ به شرح زیر تغییر یافت :

برای واحدهای تولیدی که کالای استاندارد سازی شده یا کالای مظروف دارای پروانه کاربرد استاندارد صادر می کنند با ارائه تعهد محضری اجازه خروج کالا صادر می شود.

محصولات استانداردسازی که توسط شرکت های بازرگانی صادر می شود با ارائه تعهد محضری و پرداخت یک برابر تضمین معادل ارزش بین المللی نفت گاز ، اجازه خروج قبل از ارائه جواب آزمایشگاه صادر می شود ( صرفا برای شرکت هایی که دارای یکسال سابقه صادرات و حداقل هزار تن محصولات نفتی صادر کرده باشند و فاقد تخلف باشند ، در غیر این صورت ارائه سه برابر تضمین الزامی است)

صادرات عین کالای خریداری شده از بورس با پرداخت پنج درصد اختلاف و ارائه تعهد قبل ار ارائه پاسخ آزمایشگاه اجازه خروج کالا صادر می شود.(بخشنامه ۲۳۵ سال ۹۶)

شرکت های غیر خوشنام و دارای تخلف با پرداخت تضمین ، اجازه خروج کالا خواهند داشت.

شرکت هایی که در آخرین لیست های اعلامی قبلی جزء خوشنام ها بودند مادامی که بخشنامه ای در خصوص تخلف و حذف خوشنامی آنها صادر نگردد مشمول تسهیلات مذکور خواهند بود .
اما شرکت های جدیدی که در لیست های قبلی خوشنامی نیستند پس از استعلام درسامانه جامع قضایی  و عدم مشاهده تخلف امکان استفاده از تسهیلات مذکور را دارند. شرکت هایی که هم که قبلا جزء شرکت های متخلف شناخته شده اند همچنان با ارائه تضمین امکان ادامه فعالیت دارند

نکات بسیار مهم :

هرگونه پذیرش اسناد جدید منشا تامین مواد پس از صدور  کالا یا ارسال نمونه به آزمابشگاه ممنوع می باشد . درخواست اصلاح اظهارنامه بعد از ثبت کوتاژ به استناد تبصره ۶ ماده ۲۹ دستورالعمل ساماندهی امکان پذیر نیست. در مواردی که محموله اظهاری بیش از ۵۰۰ هزار لیتر باشد گمرک محل موظف است پس از اظهار و همزمان با انجام تشریفات گمرکی مراتب را بدون توقف در روند اجرایی و جهت اطلاع به ستاد اعلام نماید.

کلیه فاکتورها و پروانه بهره برداری شرکت توسط  گمرک از شرکت ها و مراجع صادر کننده استعلام شده و به اظهارنامه پیوست گردد.

سامانه ثامن متعلق به ستاد مبارزه با قاجاق کالا بوده و کلیه شرکت های مرجع و غیر مرجع ملزم به ثبت کلیه معاملات نفت و گاز در آن هستند. با توجه به ایجاد سامانه مذکور استعلام آنلاین و موضوع جعل اسناد منتفی و فاکتور فیزیکی عملا حذف شده است. ( بخشنامه ۵۷ سال ۹۶ – ماده ۲۹ بخشنامه ۹۸ سال ۹۶)

کلیه صادرات اقلام مذکور در مسیر قرمز انجام خواهد گرفت.

مدت اعتبار اسناد صادره برای مواد اولیه مورد مصرف در محصول صادراتی برای فاکتور از تاریخ صدور بارنامه در شرکت مرجع مبدا و برای پروانه گمرکی حداکثر یکسال تعیین می گردد.(بخشنامه ۳۲۱ سال ۹۱ – ب ۳۸۷ س ۹۲)

صدور هرگونه فراورده نفتی با منشا ضایعات واحدهای پالایشگاهی یا ضایعات حاصل از شستشو و لایروبی مخازن ممنوع است ، اما صدور فراورده نفتی با منشا ضایعات واحدهای پتروشیمی و محصولات جانبی پس از اخذ مجوز پتروشیمی ، استانداردسازی ، ارائه آنالیز ضایعاتی و محصول جدید فراوری شده و رعایت دستورالعمل ستاد امکان پذیر است. چنانچه منشا ضایعاتی از محل پروانه وارداتی باشد ضمن اینکه باید عین عبارت قید شده کالا در پروانه ورودی ، در آنالیز کالای اظهاری صادراتی قید گردد . ارائه کد استاندارد سازی ، آنالیز کالا در هنگام ورود و همچنین آنالیز کالای جدید فراوری شده و اظهار شماره کوتاژ پروانه وارداتی الزامی است. علاوه بر این  صادرات مواد ضایعاتی مستلزم اخذ مجوز استاندارد و محیط زیست نیز می باشد. (بخشنامه ۳۴۱ سال ۹۲-ب۳۲۱س۹۱-ماده ۳۴ ب ۹۸ س ۹۶)

ارائه اصل اسناد خرید مواد اولیه (اعم از تولید شرکت های مرجع داخلی ، پروانه وارداتی ، گواهی تولید صادره از مناطق آزاد و ویژه صرفا برای شرکتهای تولیدی مستقر در منطقه) از مراجع رسمی تایید شده الزامی است. اسناد خرید متعلق به سایر واحدهای تولیدی و واسطه ها مورد تایید نمی باشد.

استفاده از محصولات تولیدی ناشی از برش مواد نفتی استاندارد شده دیگر واحدهای تولیدی (غیر ازمنابع مرجع) به شرط استانداردسازی ، درج در پروانه بهره برداری آن واحد و ارائه اصل اسناد منشا تامین مواد به نرخ بین المللی و  و همچنین دریافت کد استانداردسازی جدید توسط واحد تولیدی دوم بلامانع می باشد. (ضمن ثبت در سامانه ثامن توسط هر دو شرکت مادر و صادر کننده)

صادرات هیدروکربن های دارای کد استانداردسازی یا از محل کد عمومی ۱۱۱۱۱۰۱۰۱ با نقطه تقطیر ۱۵۰-۲۵۰ درجه و با استحصال ۳۰-۳۶ درصد و  کد عمومی ۱۱۱۱۱۰۱۰۲ با نقطه تقطیر ۱۹۵-۲۶۳ درجه و با استحصال ۶۴-۷۰ درصد  ( صرفا توسط شرکت های  مجاز به تولید هیدروکربن سبک طبق پروانه بهره برداری ) از محل برش نفت سفید با ارائه اسناد منشا بلامانع می باشد.(بخشنامه ۸۲۶۲۶۴ سال ۹۷)

مواد اولیه خریداری شده از رینگ داخلی بورس انرژی می بایست به عنوان مواد اولیه به کار رفته در فرایند تولید شرکت ها در تولید محصولات دیگر به کار رود و صادرات عین فراورده ها و مشتقات نفتی خریداری شده از بورس مجاز نمی باشد. ضمن اینکه عرضه محصولات نفتی تولیدی شرکت های پایین دستی در رینگ بورس صرفا جهت صادرات بوده و استفاده از آن به عنوان ماده اولیه تولید محصول جدید در سایر شرکت های تولیدی به منظور صادرات ممنوع می باشد.

صادرات عین محصول نهایی تولید شده یک شرکت توسط شرکت تولیدی یا بازرگانی دیگر با اظهار  با کد استانداردسازی شرکت تولید کننده  و ارائه پروانه بهره برداری شرکت مادر ( البته ضمن ثبت قرارداد هر دو شرکت در سامانه ثامن ) و همچنین پرداخت یک برابر تضمین معادل قیمت بین المللی نفت گاز بلامانع می باشد. (شرکت بازرگانی که شرایط تضمین ذکر شده در  ماده ۲۵ دستورالعمل ساماندهی را نداشته باشند باید ۳ برایر تضمین ارائه نمایند)

صادرات پنج فراورده اصلی نفتی ( نفت سفید ، گازوئیل ، بنزین ، نفت کوره ، گاز مایع) بر عهده شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران بوده و تنها این شرکت مجاز به اظهار صادراتی می باشد.
صادرات گاز مایع (پروپان و بوتان) با ارائه مجوز بورس انرژی و شرکت ملی نفت پخش فراورده های نفتی ایران توسط شرکت های تولید کننده گاز مایع و شرکت ملی گاز ایران با ارائه پروانه بهره بردای معتبر و رعایت سقف مشخص شده بلامانع می باشد.( بخشنامه ۷۵ سال ۹۷ )

صادرات گوگرد با ارئه مجوز وزارت نفت یا شرکت ملی گاز ایران با توجه به منشا کالا (نفتی یا گازی) امکان پذیر می باشد. شرکت های پتروشیمی در صادرات محصول تولیدی خود با رعایت سقف پروانه بهره برداری نیازبه اخذ مجوز ندارند. در صورت صادرات گوگرد (کلوخ و گرانول) با منشا نفتی و تولیدی شرکت ملی پخش فراوردهای نفتی ایران، ارائه گواهی رینگ صادراتی بورس الزامی است.(بحشنامه ۸۴۲۹۸سال ۹۲ – ۹۰۷۱۱ س ۹۴)

صادرات عین کالای خریداری شده از بورس داخلی منوط به پرداخت ۵ درصد مابه التفاوت قیمت و ارائه پروانه بهره برداری تولیدکننده و سایر اسناد منشا بوده و مقدار  تضمین هم بر اساس ماده ۲۵ دستورالعمل ساماندهی تعیین می گردد. چنانچه کالا از رینگ بین الملل خریداری شده باشد نیازی به پرداخت ۵ درصد نیست .(بخشنامه ۱۲۱سال ۹۳- ب ۲۳۵ س ۹۶)

صادرات هیدروکربن حاصل از ضایعات لاستیک فرسوده پس از تایید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و صرفا از طریق گمرکات ماهیرود ، رجایی و جلفا (جهت خروج از مرز نوردوز) وپس از نمونه برداری و آزمون و تایید کارگروه استاندارد امکانپذیر است. این نوع هیدروکربن نمی تواند به عنوان ماده اولیه سایر تولیدات نفتی مورد استفاده قرار گیرد (بخشنامه ۱۲ سال ۹۷- بخشنامه ۳۶ بخشنامه ۹۸ سال ۹۶)

صادرات رنگ ساختمانی و صنعتی ، ضد یخ ، ترکیبات گلایکول ، اتانول ها ، متانول ، انواع اسید ، روغن ترمز وروغن صنعتی و روغن هیدرولیک، انواع رزین ، الکل و اکسوالکل ها ، اتیلن ، برش های کمتر از C5 ، آلکید اسیدها ، ایزومرهای زایلن و مخلوط آنها ، تولوئن و ترکیبات آن ،هگزان و ترکیبات آن ، وینیل استات مونومر ، قیر ، دی اتیلن کلراید ، اتیل و متیل استات از شمول دستورالعمل ستاد خارج می باشد ، اما ارائه اسناد منشا الزامی می باشد.(بخشنامه ۲۴۵سال ۹۵ و… )

صادرات رنگ صنعتی و ساختمانی مشمول مصوبه دستورالعمل ستاد در خصوص نحوه صادرات فراورده های نفتی نمی باشد  اما ارائه فاکتور و اسناد منشا ، پروانه کاربرد استاندارد ( صرفا رنگ ساختمانی) الزامی می باشد. صادرات تینر هم چنانچه همراه با رنگ اظهار شود و در بسته های مظروف کمتر از سه لیتری و از لحاظ وزنی حداکثر تا سی درصد وزن محموله رنگ صادراتی باشد با ارائه آنالیز ، اسناد منشا و کسر از فاکتور منشا و ارائه پاسخ آزمایشگاه استاندارد بلامانع است. بدیهی است چنانچه تینر به صورت مجزا اظهار گردد یا از لحاظ وزنی بالاتر از سی درصد باشد صرفا از طریق گمرکات تخصصی و دستورالعمل ستاد امکان پذیر است.(بخشنامه ۶۹سال ۹۶-ب ۳۹۱ س ۹۵-۴۳۴ س ۸۹)

صادرات گریس بر اساس استاندارد ملی بند ۳ ماده ۱۸ دستورالعمل ستاد و مشمول استاندارد اجباری می باشد و صادرات آن فقط در گمرکات اختصاصی میسر می باشد. صادرات به صورت فله یا ظروف مستعمل ممنوع و صرفا در بشکه های حداکثر ۲۲۰ لیتری مهمور به مهر استاندارد امکانپذیر است. صادرات توسط خود واحد تولیدی که فاقد سابقه تخلف باشد پس از اخذ گواهی استاندارد و بررسی مهلت اعتبار و مطابقت نوع کالا با مندرجات پروانه مذکور بلامانع می باشد. صادرات توسط سایر شرکتها با ارائه اصل فاکتور منشا ، آنالیز ، پروانه بهره برداری تولید کننده و گواهی کاربرد استاندارد مهمور به مهر واحد تولیدی امکان پذیراست. خروج کالا پس از نمونه برداری و اخذ تعهد مبنی بر عدم وجود مواد یارانه ای و قبل از ارائه جوابیه آزمایشگاه و کارگروه فنی بلامانع است. (بخشنامه ۲۴۵سال ۹۱-ب۲۵۷س ۹۳)

صادرات انواع روغن موتور ، روغن دنده ، روغن هیدرولیک ، گریس ، ضد یخ ، مایع ترمز و بنزین مشمول استاندارد ملی اجباری می باشد. کالای مذکور چنانچه به صورت فله صادر گردند ارائه قرارداد عقد شده با خریدار که به تایید اتاق بازرگانی کشور مقصد و سفارت ایران در آن کشور رسیده باشد پس از اخذ گواهی انطباق و ارسال به کارگروه بلامانع است. ضمن اینکه برای کالای دارای پروانه کاربرد استاندارد ، نیازی به اخذ مجوز گواهی انطباق موردی ندارند.(بخشنامه ۲۶ سال ۹۶)

صادرات عین روغن پایه به صورت تانکر یا فله و یا به عنوان موارد اولیه در هیدروکربن های حاصل از بلندینگ مشمول ارائه پروانه کاربرد استاندارد تشویقی یا اجباری و همچنین استاندارد سازی ماده ۱۲ دستورالعمل ستاد نمی باشد. ولی مقدار استفاده از روغن پایه در آنالیز ارائه شده در خصوص هیدروکربن صادراتی حاصل از بلندینگ بیشتر از ۲۵ درصد مواد تشکیل دهنده قابل پذیرش نمی باشد. (بخشنامه ۱۴ و ۲۶ سال ۹۶)

صادرات قیر جامد با ارائه حواله و ثبت کد رهگیری بورس در سامانه ، دور اظهاری صادرات با فاکتور بعد از ثبت فاکتور  در سامانه wms و ثامن و از کلیه گمرکات مجاز می باشد. در اظهارنامه های مذکور ارزیابی در محل پذیرفته نخواهد شد و کالا به مسیر قرمز هدایت می شود، نمونه کالا به آزمایشگاه ارسال و نتیجه با حواله بورس مطابقت داده شود. این حواله غیر قابل واگذاری به غیر بوده و  منشا حواله های قیر صارداتی صرفا از محل تامین بورس مجاز به صادرات هستند( صادرات قیر از محل خرید های داخلی ممنوع می باشد). قیرهای معدنی هم که حاوی درصدی نفت کوره (به عنوان حلال) می باشد و نیز قیر جامد بر پایه وکیوم باتوم (VB) چنانچه محمولات مذکور در دمای معمولی محیط به صورت جامد باشند صدور محمولات فوق الذکر پس از اخذ پروانه بهره برداری معتبر واحد تولیدی که در آن نوع قیر درج شده باشد و نیز آنالیز محموله صادراتی از ذینفع و تائید آزمایشگاه استاندارد مستقر در آن گمرک مبنی بر مطابقت آنالیز محموله اظهاری با آنالیز اظهار شده و تعیین نوع و میزان حلال و وکیوم باتوم به کار رفته در فرآوری محموله صادراتی با رعایت سایر مقررات مرتبط انجام گیرد. ضمنا ارائه فاکتور و بارنامه حمل معتبر مبنی بر خرید به قیمت بین المللی از شرکت پخش فرآورده های نفتی ایران و یا رینگ صادراتی بورس به میزان حلال و وکیوم باتوم مورد مصرف در تولید محصولات الزامی است.خصوص قیرهای معدنی که به صورت کلوخه های معدنی و پودر می باشد پس از ارسال نمونه به آزمایشگاه استاندارد جهت تعیین ماهیت محموله اظهاری و انطباق نتیجه با اظهار ذینفع مشمول دستورالعمل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق نبوده و انجام تشریفات صدور آن از کلیه گمرکت اجرایی امکان پذیر است. ضمن اینکه صادرات انواع قیر ( به استثنای قیر معدنی  ، قیر حاصل از ورود موقت و قیر خریداری شده ار بورس ) مستلزم  ارائه مجوز وزارت نفت می باشد. (بخشنامه ۵۷ و ۶۱ و ۱۲۰و ۲۴۶ سال ۹۷ – ب ۲۳۵ س ۹۲ – ب ۳۰۳س ۸۸ و…)

صادرات عایق رطوبتی و ایزوگام مستلزم ارائه گواهی خرید از رینگ بورس کالا به میزان قیر به کار رفته در تولید محموله های صادراتی ، ارائه کد رهگیری بورس و دوراظهاری صادرات لا فاکتور از طریق کد مذکور می باشد . در صورتیکه قیر مورد استفاده در محصولات مزبور از واحدهای تولیدی تهیه گردد ضروریست اصل گواهی خرید مواد اولیه خریداری شده از مراجع رسمی ( به قیمت بین المللی ) مورد مصرف در تولید آن محصول از واحد تولیدی و همچنین آنالیز وپروانه کاربرد استاندارد کالا اخذ و به گمرک ارائه گردد.

صادرات عایق رطوبتی پس از ارائه گواهی رینگ بورس صادراتی و اصل اسناد منشا تامین قیر صرفا توسط واحد تولیدی امکان پذیر بوده و از شمول مصوبات ستاد خارج می باشد. (بخشنامه ۱۹۱ سال ۹۳ و …)

فاکتور فروش صادر شده توسط شرکت تعاونی تولیدکنندگان پارافین در خصوص اسلاک واکس به عنوان اسناد منشا  واحدهای تولیدی پارافین و فوتس اویل (صرفا صادره از چهار شرکت نفت ایرانول ، بهران ، سپاهان و پارس) چنانچه بدون واسطه و به شرکت های عضو تعاونی واگذار شده باشد به عنوان اسناد منشا مورد پذیرش میباشد . فاکتور مذکور پس از کسر میزان استهلاک ، اصل فاکتور به ذینفع عودت گردد.

صادرات پارافین جامد خارج از دستورالعمل ستاد بوده و در صورت تایید آزمایشگاه اداره کل استاندارد در خصوص تعیین ماهیت و ارائه اسناد منشا بدون پرداخت سپرده یا تعهد قابل ترخیص می باشد.(بخشنامه ۵۸ و ۳۶۵ سال ۹۵- بخشنامه ۸۹ و ۱۸۷ و سال ۹۶ – بخشنامه ۵۱۸ و ۳۵۸ سال ۹۳)

صادرات روغن سوخت تقطیری صرفا از طریق گمرکات ماهیرود ، شهید رجایی ، جلفا (برای خروج از مرز نوردوز) و باشماق با رعایت مصوبات دستورالعمل ستاد ( مجوز دفتر صادرات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اخذ ضمانت نامه بانکی  یا تعهد محضری (حسب مورد) امکان پذیر است. (بخشنامه ۷۵۴۷-۹۴٫۱۰٫۱۴ ستاد و ب ۱۹۵ س ۹۵ گمرک)

درخواست ابطال اظهارنامه صادراتی به هر دلیلی ، پس از اظهار کالا در سامانه epl و ارسال به مرحله کارشناسی گمرک صرفا بعد از تایید جوابیه آزمایشگاه و کارگروه امکان پذیر است. ( استناد تبصره ۵ ماده ۳۰ دستورالعمل ساماندهی)

به منظور جلوگیری از تخلفات احتمالی ، تانکرهای مورد استفاده بایستی پس از الصااق پلمپ از لحاظ وضعیت محفظه و لولا غیرقابل دسترسی و استاندارد باشد .

لیست شرکتهای مرجع تولید کننده خوراک پالایشگاهی و پتروشیمی ، همچنین شرکت های خوشنام توسط گمرک ایران به روزآوری و اعلام می گردد. (با توجه به وضعیت بدهی گمرکی و مالیاتی ، سابقه تخلف ، سوابق مالی و گمرکی شرکت)

طبق زمان سنجی مشخص شده حداکثر زمان تعیین شده برای نمونه برداری پس از اظهار حداکثر یک روز کاری ، فرایند رسیدگی در کارگروه حداکثر ۸ روز کاری ( با احتساب دو روز زمان برای آزمایشگاه) تعیین شده است. نمونه شاهد کالا هم شش ماه پس از اعلام نظر قطعی کارگروه مبنی بر مطابقت کالا به صاحب کالا عودت می گردد و در خصوص پروانه های قضایی باید نمونه شاهد مربوطه تا اعلام رای قطعی دادگاه نگهداری شود.(ماده ۲۹ بخشنامه ۹۸ سال ۹۶)